نقش 2 افسر قطری در انتقال سلاح‌های شیمیایی به «خان العسل» سوریه
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده در منطقه «خان العسل» توسط دو افسر ارشد قطری و از ترکیه در اختیار گروه‌های مسلح در سوریه قرار داده شده و این دو افسر در یکی عملیات انتحاری در سومالی به قتل رسیدند.

 

به نقل از روزنامه لبنانی «الاخبار»، اطلاعات امنیتی به دست آمده توسط یکی از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای منطقه که در بحران سوریه تاثیرگذار هستند، نشان می‌دهد که دلایل و مستنداتی در اختیار دارد که ثابت می‌کند، دو افسر قطری مسئولیت انتقال مواد شیمیایی سمی مورد استفاده از سوی گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح در منطقه «خان العسل» را برعهده داشته‌اند.

این اطلاعات با اشاره به اینکه این مواد شیمیایی سمی با علم و آگاهی دولت ترکیه و از طریق خاک این کشور به دست گروه‌های تروریستی رسیده، می‌افزاید: تحقیق در این پرونده به سرویس‌های اطلاعاتی روسیه به همراه سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه سپرده شده است و دو افسر قطری که مسئولیت انتقال این مواد شیمیایی به خاک ترکیه و از آنجا به گروه‌های تروریستی را برعهده داشته‌اند، «سرگرد فهد سعید الهاجری» و «سروان فالح بن خالد التمیمی» نام داشتند.

همین اطلاعات در ادامه می‌افزایند: حکومت ترکیه در تلاش برای پنهان کردن واقعیت این اقدام پس از آغاز تحقیقات توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه به عمد اقدام به بازداشت 12 نفر از عناصر «جبهه النصره» کرد که سلاح‌های شیمیایی در اختیار داشتند.

در این ارتباط گزارش‌های ترک به این نکته اشاره می‌کند که روز پنج‌شنبه 30 اوت گذشته پلیس ترکیه عملیاتی را در استانبول و مناطق مرسین، آدنا و هاتای در نزدیکی مرزهای این کشور به اجرا گذاشت و در جریان آن 12 نفر از عناصر وابسته به گروه «جبهه النصره» را بازداشت کرد که مواد شیمیایی از جمله دو کیلو گرم گاز «سارین» در اختیار داشتند. این درحالی است که تمام تلاش‌ها و تحقیقات صورت گرفته از سوی منابع روسی و پیگیری‌های آنها نزد حکومت ترکیه به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

اطلاعات این دستگاه اطلاعاتی منطقه‌ای با اطلاعات و برآوردهای روس‌ها مطابقت دارد که بیان می‌کند، دو افسر قطری فوق الذکر در انفجاری کشته شدند که در سومالی روی داد و در واقع منظور همان انفجاری است که یک هیئت و کاروان قطری در پنجم اوت گذشته در «موگادیشو»، پایتخت سومالی در معرض آن قرار گرفت.

در آن زمان خبرگزاری‌ها و منابع مختلف خبری بین المللی از کشته شدن دست‌کم 8 نفر در این انفجار انتحاری سخن گفتند و در توضیح آن اعلام کردند که یک انتحاری در حالی‌که یک خودرو بمبگذاری شده را در موگادیشو هدایت می‌کرد، با حمله به این هیئت رسمی قطری در مکانی پر تردد در مرکز پایتخت سومالی خود و خودروش را منفجر کرد.

خبرگزاری رویترز در آن زمان به نقل از «یک مسئول امنیتی» اعلام کرد، هیئت قطری که از موگادیشو بازدید می‌کرد، از خودروهای زره‌پوش و ضد گلوله وزارت کشور سومالی استفاده می‌کرد و «هیچ آسیبی» در این حادثه تروریستی ندید، بدون اینکه در این ارتباط توضیح بیشتری بدهد، در حالی‌که دیگر گزارش‌های دیگر منابع خبری جهان از تلاش شدید و بسیار قطر جهت مکتوم نگه داشتن واقعیت آنچه در این حادثه روی داده و کشته شدن دو افسر ارشد قطری سخن می‌گفتند که در میان آنها هماهنگ کننده جذب مزدوران تروریستی و اعزام آنها به سوریه نیز به چشم می‌خورد.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی که «علی یوسف» خوانده می‌شد، نقل کرد که جسد هشت نفر از جمله یک زن را دیده که در این انفجار بر اثر آتش سوزی ناشی از انفجار مواد منفجره به شدت سوخته و کشته شده بودند و این منظره‌ واقعا دلخراشی بود.

«محمد إبراهیم»، خبرنگار شبکه تلویزیونی «بی بی سی» در سومالی نیز در آن زمان اعلام کرد که این انفجار 10 کشته برجای گذاشت.

همچنین گزارش‌ها بیان می‌کردند که خودرو زره‌پوشی که مورد حمله قرار گرفته بود، در جریان حمله آسیب دیده است، به گونه‌ای که شیشه‌های عقب خودرو به طور کامل شکسته و از بین رفته بودند.

این انفجار در نزدیکی مرکز پلیس منطقه «کیلومتر 4» منفجر شد که منطقه‌ای شلوغ و پر تردد در پایتخت سومالی به شمار می‌آید، چون بسیاری از ساکنان موگادیشو برای چیدن برگ چای که در بوته زارهای اطراف این منطقه وجود دارد، به این منطقه روی می‌آورند.

مسئولیت این عملیات را «جنبش جوانان مجاهد» بر عهده گرفت و اعلام کرد که در این عملیات انتحاری «عبد الکریم حسین جولید»، وزیر کشور سومالی نیز کشته شد که از آن تحت عنوان «مزدور بیگانگان» یاد کرده بود.

در مقابل روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از شماری از دیپلمات‌ها و کارشناسان نوشت که ماه‌ها آزمایش‌های دانشمندان و کارشناسان آمریکایی هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه گروه‌های مسلح فعال در این کشور استفاده کرده را نشان نمی‌دهد و تاکنون هیچ موردی برای اثبات این ادعا به دست نیامده است.

واشنگتن پست در ادامه می‌افزاید که آمریکا و انگلیس و فرانسه مستنداتی مانند لکه‌های خون و بافت‌ها و نمونه‌ای از خاک و گزارش‌هایی به سازمان ملل متحد ارائه داده‌اند که بیان می‌کند، نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است و در این خصوص به انتقادات کارشناسان و صاحبنظران مستقل که تاکید می‌کند، این مستندات و مدارک دارای ارزش چندانی نیستند، پشت کرده و بی‌توجه هستند.

اولین گزارش ارائه شده درباره استفاده از گاز سارین در سوریه ژانویه گذشته منتشر شد، اما دولت آمریکا از اهمیت آن کاست و آن را بی‌اهمیت شمرد. پس از آن و در مارس گذشته فرانسه و انگلیس اعلام کردند که مستندات و دلایلی در اختیار دارند که نشان می‌دهد، چنین حملاتی روی داده‌اند و از سازمان ملل خواستار ارسال گروه تحقیقی شدند تا ادعای گروه‌های مسلح فعال در سوریه مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نظام سوریه را به اثبات می‌رساند.

برآوردهای غربی به این نکته اشاره می‌کند که به دلیل استفاده از گاز سارین حدود 100 تا 150 نفر در سوریه جان خود را از دست دادند و اهمیت اثبات این ادعا در این است که دولت آمریکا اعلام کرده بود، در صورتی‌که نظام سوریه پای خود را از خطوط قرمز فراتر نهد، اقدام به دخالت نظامی در سوریه خواهد کرد.

«رالف ایکوس»، دانشمند سوئدی و رئیس گروه سازمان ملل در بازرسی از تسلیحات کشتار جمعی عراق در دهه نود قرن گذشته در این‌باره می‌گوید: بدون تردید اگر من جزو معارضان سوری بودم و می‌شنیدم که کاخ سفید استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به عنوان خط قرمزی برای نظام سوریه قرار داده، مدعی می‌شدم که دمشق از این سلاح‌ها استفاده کرده است، چون مصلحت من در این امر نهفته است.

همچنین واشنگتن پست به نقل از یک مقام مسئول ارشد سابق آمریکایی نقل می‌کند که بسیاری هستند که دوست دارند، ما به این باور برسیم که نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، حال نباید این سوال برای ما پیش آید که این افراد تلاش بسیاری می‌کنند تا دلایلی نیز در این خصوص جمع آوری کنند.








June 23rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی